Wednesday, June 10, 2009

Teksteksamen - Ytringsfriheten

Vet du hva jeg bruker akkurat nå? Det er en rettighet som jeg er sikker på du også bruker nesten hver dag. Har du gjettet det? Riktig, det er ytringsfriheten. Denne retten er fastsatt i FN, og er en av menneskerettighetene. Altså en lov som mange land i verden har skrevet under på, om at alle mennesker skal ha disse rettighetene.

Men hva betyr det egentlig at vi har ytringsfrihet? En forfatter som levde på 1700-tallet og som er kjent i forbindelse med ytringsfrihet og menneskerettigheter er François-Marie Arouet, eller som han også ble kalt Voltaire. Hans ideer og meninger ble trukket sammen til en konklusjon på en fantastisk måte gjennom en dame som heter, Evelyn Beatrice Hall, hun sa: «Jeg er ikke enig i det du sier, men jeg vil forsvare din rett til å si det til min død.» Det er virkelig hva ytringsfriheten går ut på.

Så hva har ytringsfriheten med deg å gjøre, og hvordan bruker du den? Har du noen gang vært uening med læreren din, foreldrene dine, eller vennene dine og sagt ifra til dem? Da har du brukt ytringsfriheten. Ser du hvor viktig det er å ta vare på denne friheten, uten den kunne vi til slutt ikke få lov til å si noen ting. Ytringsfrihet betyr også at det ikke er noe du har lov til å gjøre, nemmelig å tvinge andre til å mene noe. Fordi vi med ytringsfriheten skal få lov til å si våre egne meninger så får vi ikke lov til å tvinge andre til å forandre deres, siden ytringsfriheten er lik for alle.

Nå tenker du kanskje, men vi har jo ytringsfrihet her i Norge. Hvorfor skal jeg lære om det? Det er fordi noen steder er det ikke ytringsfrihet. For eksempel i kina, hvor en 3 måneder gammel baby er en fange sammen med moren sin fordi faren har skrevet akkurat det du sitter og leser nå, en blogg. Og det går ikke fremover heller, nei kineserne får mindre frihet.

Men hva er poenget med å tenke på folk i Kina? Vi får jo ikke gjort noe for å hjelpe dem, gjør vi vel? Jo, du kan faktisk hjelpe. Det er to ting du kan gjøre. Du kan glede deg over at du har ytringsfrihet, og bruke den masse! Du kan også la være å hindre andre i å bruke ytringsfriheten, selv om du ikke er enig med dem. Husk hva Evelyn Hall sa: "Jeg er ikke enig i det du sier, men jeg vil forsvare din rett til å si det til min død." Nå er det ingen som skal dø for ytringsfriheten her i norge, men vi kan allikevel forsvare andres rett til å si sin mening selv om vi selv er uenig.


No comments:

Post a Comment