Friday, March 20, 2009

Markedskommunikasjon eller journalistikk

Vi kan begynne med et eksempel fra en underside av Dagbladet.no, kjendis.no. I denne artikkelen skrives det om Tv2s nye humorprogram "Torsdag kveld fra Nydalen" og hvordan de parodierer de kjente låtene til Joachim Nielsen eller "Jokke".

Men spørsmålet blir om dette kan regnes som markedskommunikasjon eller journalistikk. For det skal jo være en vesentlig forskjell her. Markedskommunikasjon er kildeavhengig, altså det er kilden som styrer innholdet. Mens journalistikk skal være omvendt, journalisten skal kunne legge opp saken på sin egen måte uten at det avhenger av kilden (selvfølgelig fortsatt innenfor rammene av "vær varsom"-plakaten).

Men som i eksempelet over er ikke dette alltid så lett. For mange kilder vil kanskje ikke stille opp til intervju om du kommer til å stille dem i et dårlig lys. Så jeg føler med dagens journalister som hele tiden må gå på kanten av stupet, samtidig er jeg så glad for at jeg aldri trenger å gjøre det samme.
Det må jo også nevnes at journalistikk også skal selge. Man skal kanskje ikke reklamere for et produkt som selges, men saken som skrives må helst få avisen du skriver for til å selge bedre. Dette gjør jo at en journalist som vandrer på grensen av markedskommunikasjon kanskje kan gjøre det bedre, ettersom det er mye interessant å skrive om som plutselig kan virke som en redaksjonell reklame.

No comments:

Post a Comment