Friday, March 27, 2009

The dark side

Jeg må si at jeg føler meg veldig truffet av temaet på dette innlegget. For det er jo fantastisk med disse nye og moderne tidene, hvor vi har radio, TV, PC, internett, osv. Men kan det være at det ikke alltid er bare bra. For er ikke dette også noe som man kan bli avhengig av. Det er derfor jeg åpner med å si at jeg føler meg truffet, jeg har vokst opp med dette mediesamfunnet og kan se hvor bra det er, men det har plutselig gått opp for meg at jeg ikke ville klart meg uten.

Før i tiden var det ikke noe problem å gå i 20 minutter for å se om noen var hjemme når du kjedet deg. I dag går mange av oss ikke ut døra, uten at vi har fått bekreftelse på mobilen om at de er hjemme. Tidligere kunne det går en uke før du hørte om seneste nyhetshending, i dag har vi TV-kanaler som kun har nyheter og oppdatere deg på hva som skjer rundt om kring i hele verden 24/7. Dette i seg selv er vel en god ting, men samtidig har det skapt et informasjonsjag uten like. Det er nesten gått til det skrittet hvor man er litt uintelligent hvis man ikke klarer å følge med på hva som skjer i verden til alle døgnets tider. Noe som opprinnelig skulle hjelpe oss til å forstå hva som skjer rundt om kring og ikke minst spare tid, har blitt et endeløst tidssluk, det er blitt noe som man kan holde på med dag inn og dag ut uten å bli "ferdig" med det.

Også kan vi jo ta en liten avstikker til et større bilde. Hvis vi går fra medieavhengighet og ut til teknologiavhengighet. Hva skjer med oss, da kanskje spessielt min generasjon og de som er yngre, om teknologien plutselig slutter å virke. Hvor mange av oss har lært å overleve i naturen? Det er jo så flott med disse nye teknologiene, men til hvilken pris?

Så til slutt kommer det en liten ydmyk oppfordring fra en enslig blogger: Fortsett å lage nye medier, nye teknologier og andre fantastiske ting. Men vær klar over prisen på det, begynn å lær oss hvordan vi skal klare oss uten det også. I tillegg til å forske på nye teknologier, så bør man også se mer tilbake. Folk levde på den tiden også, og mange hadde det bra. Hva var det som gjorde det? Samtidig som man kjører ut nye teknologiske dingser på samlebåndet så kan man se litt i historieboka. Dette kan hjelpe oss til å sakne farten litt og ikke la bruken av nye teknologier og medier bli en avhengighet, slik som mange har i dag.

No comments:

Post a Comment